tisdag 9 september 2014

World Cup Windows


Under helgens Visa Pour l ´image i Malmö  tänkte jag att det kunde vara på sin plats att visa två reportage som jag inte visat material från tidigare i år.

World Cup Windows var det ena av dem.
(På den där bildvisningsväggen visade jag även ett reportage som jag gjorde i februari om Science Fiction men den där historien drar jag här på bloggen en annan gång.)

Bildreportaget om mina VM-fönster hamnade utanför den dagliga bevakningen under fotbolls-VM i Brasilien och hann inte bli publicerat i någon tidning eller magasin under VM så jag får helt enkelt se hur jag skall paketera ihop det här materialet inom en snar framtid.

Här bjuder jag på ett 20-tal av mina ca 50 VM-fönster och en kortare historia om hur det här kom till.

Under mina 6 veckor i Brasilien i somras insåg jag ganska tidigt att brasilianarnas kärlek för att pynta sina hus var lite extraordinär och när jag den 12:e Juni traskade i området Tijuca för att bevaka Brasiliens VM-premiär på gatufesten Alzirão gick jag av en händelse förbi en balkong som såg ut som ett mindre dockhus.

På balkongen hängde en flagga på räcket, två bollar på sidorna och överst en lagom stor girlang.
En grön planta stack upp sina grenar till höger och en parabolantenn sina andra grenar till vänster och på dörren ut hade någon haft den goda smaken att hänga en tjusig spetsgardin.

Det var just den balkong som är den första som finns överst i detta blogg-inlägg.

Jag tog en snabb bild och spatserade därefter vidare mot Alzirão innan det slog mig hur mycket de där balkongerna och fönsterna egentligen speglade hela Brasilien.
Trots demonstrationer och missnöjet mot VM så visade en stor del av Brasiliens folk hur mycket landslaget egentligen betydde. Och de ville visa det genom att pynta sina hus.
Jag var således tvungen att vända om för att ta en bättre bild.

När jag var tillbaka utanför balkongen kom lägenhetens ägare ut och bilden på balkongen fick ett nytt innehåll när personen som faktiskt bodde i huset gjorde bilden levande. 

Vid det tillfället insåg jag att alla fönster och balkonger faktiskt var en större del av hela fotbolls-VM, dess supporterskap och historia, och att det här faktiskt var något man aldrig ser om man inte befinner sig på plats.

Fattig som rik, ung som gammal, från höghus, från slitna arbetarbostäder, favelor och i överklassområden, visade folket sitt stöd för landslaget. Genom fönsterna och balkonger kunde man spegla samhällets- och de sociala klasskillnaderna som fanns i Rio och i hela Brasilien.

Några hade placerat ut en liten flagga, en annan hade stora banderoller, någon hade stora vepor.
Ibland fann man en ensam supporter och i vissa fall en hel familj som trängdes för att försöka få en skymt av en storbildsskärm lite längre bort på gatan.
Vissa fönster var barrikaderade bakom stor taggtråd, några andra bakom palmer och luxuösa balkonger på stora villor. Det som band dem alla samman är att de visade sin kärlek till fotbollen.
Genom att visa det i sina fönster.

Och för det andra så såg det ju vissa fönster faktiskt förbaskat roliga ut också.

Föst när jag nu kommit hem har jag hunnit gå igenom nästan allt material.
Håll till godo, Brasilianska fotbollsfönster !








5 kommentarer:

Peter Holgersson sa...

Snyggt o annorlunda!

Unknown sa...

Så grymt bra Daniel!!! Riktigt bra idé och galet bra bilder!

Daniel Nilsson sa...

Tack tack, fint att ni gillar det.

Trevligt att du orkade vänta vissa gånger i Rio Niklas när vi var ute och gick och jag skulle stanna vid olika fönster...=)

//D.

Lars D sa...

Rolig idé och konsekvent, blir en snygg bok det där!
Bra jobbat!

/LarsD

Daniel Nilsson sa...

Tack tack, ja, vi får se vad det kan bli av det hela!

//D.