lördag 7 juni 2014

Brasilien 5 - Morumbi


Idag firade jag en födelsedagskväll på Morumbistadion i São Paulo och min kollega Brandão Jönsson kom till och med och bjöd mig på muffins. Fint så.

Efter fem dagar i Brasilien börjar jag inse att alla farhågor som min kollega berättat om det här landet faktiskt stämmer.
Det finns ingen större struktur på någonting.
Detta inser vi inte minst när vi är ute och kör bil och någon glömt den lilla formaliteten med vägskyltar som tydligt visar man skall svänga av i god tid.
Ibland har vi dock turen med oss och hittar dem ungefär 1 meter innan avfarten, och ibland till och med efter att vi svängt av.

Igår beslöt man sig för övrigt att strejka på tunnelbanan och det ledde ju till så mycket bilköer så det fanns inte, i den här staden med 22 miljoner invånare.
Därför kom det lägligt att man på det brasilianska fotbollsförbundet idag hade bestämt att man skulle hämta sin ackreditering senast kl 12 ute på arenan trots att matchen började 16 och med en strejkande tunnelbana så fick man sätta man sig i en taxi redan kl 10.30.

Arenan var ju tjusig och öppen och förutom att det ösregnade och inte blev någon större målfest så verkar Brasiliens nätverk inte bestå av någon större blixthastighet.
"Haha, internet!" skrattade en av fotograferna som jag slog följe med.... "Internet brukar de stänga av ungefär när matchen börjar och sätta på igen en halvtimme efter"
Det lät inget vidare tyckte jag men nästa fotograf förklarade istället följande...
"Du förstår, det är så mycket TV här idag, då funkar aldrig nånting".
Och så var det bara att gilla läget igen.

Jaja, till slut hade även jag ett litet Wi-fi som kom igång och så här såg det ut i det lilla fina fotografrummet där man kunde trängas om man ville.

Nu är det trots allt dags att sova så man kan vara utvilad och ta nya tag imorgon.

...Och de som tyckte vi hade trångt i fotograf rummen hade inte varit i den mixade zonen ännu.

Inga kommentarer: